Pri nočnej jazde v teréne alebo dokonca na vidieckych cestách je veľmi zreteľné, že továrenské svetlomety a hmlové svetlá sú veľmi nedostatočné, a to aj pri zapnutých diaľkových svetlách. V minulosti plnili aftermarketové terénne svetlá úlohu funkčného príslušenstva aj kozmetického šperku pre vozidlá 4×4. Moderná ponuka aftermarketových svetiel do terénu je jasnejšia, kompaktnejšia a účinnejšia ako kedykoľvek predtým. Pred niekoľkými desaťročiami existovali len jeden alebo dva typy svetiel. Dnes sú k dispozícii tri rôzne cenovo dostupné technológie osvetlenia. Patria medzi ne halogénové, vysokointenzívne výbojové (HID) a svetelné diódové (LED) terénne svetlá. Každá technológia má svoje výhody a nevýhody. Ktorá technológia osvetlenia je pre vás vhodná, závisí od použitia a, samozrejme, od osobných preferencií.
Halogén
Halogénové svetlá sú najstaršie a najmenej účinné z troch prevládajúcich konštrukcií terénnych svetiel. Niekoľko desaťročí boli jedinou hrou v meste, pretože ostatné technológie terénneho osvetlenia sa ešte nevyvíjali a neboli cenovo dostupné. Halogénové svetlá fungujú podobne ako tradičná žiarovka, kde sa elektrická energia používa na ohrev volfrámového vlákna a vytvorenie svetla. Halogénová žiarovka je však vďaka svojej konštrukcii a funkcii odolnejšia voči vibráciám a vydrží svietiť dlhšie a jasnejšie ako žiarovka. Takže môžete zabudnúť na to, že by ste si na predný nárazník prilepili historickú stolnú lampu po babičke. Halogénové žiarovky sú k dispozícii v rôznych výkonoch; najbežnejšie sú 55 a 100 W. Čím vyšší je výkon, tým jasnejšie je svetlo. Ako sa dalo očakávať, svetlá s vyšším výkonom odoberajú aj viac prúdu.
Typické 100-wattové halogénové svetlo s napätím 12 V bude odoberať o niečo viac ako 8 A. Jedno svetlo samo o sebe nepredstavuje až taký veľký problém. Keď však na svoj pohon 4×4 pripevníte štyri 100-wattové svetlá, môžu spotrebovať viac ako 33 ampérov. Ak to skombinujete so zapaľovaním motora, palivovým čerpadlom, motorom ventilátora kúrenia a ďalšou elektronikou vo vašom vozidle 4×4, môže to predstavovať výzvu pre váš nabíjací systém. Halogénové svetlá spotrebúvajú z troch svetelných technológií najviac energie a kladú najväčšie nároky na elektrický systém. Tento vysoký odber si vyžaduje použitie silnoprúdovej kabeláže a relé. Nie je rozumné prevádzkovať aj jedno alebo dve 100-wattové svetlá z jednoduchého vypínača v prístrojovej doske bez použitia relé.
Pri takomto množstve ampérov môže zlé zapojenie a nesprávne riadený odber elektrickej energie vytvárať teplo a môže spôsobiť požiar pod prístrojovou doskou vášho vozidla 4×4. Prinajmenšom by ste mohli skončiť roztavením káblov. Halogénové terénne svetlá sa líšia cenou, ale zvyčajne stoja len 20 eur za kus. Kvalitnejšie halogénové svetlá sa pohybujú okolo 100 eur za kus.
HID
Svetlá HID (výbojky s vysokou intenzitou) sú známe aj ako xenónové svetlá, pretože sa v nich používa inertný vzácny plyn. Terénne svetlá HID sú k dispozícii od 90. rokov. Ich vysoká cena ich však držala mimo dosahu väčšiny nadšencov vozidiel 4×4. Našli si však cestu do špičkových pretekárskych terénnych vozidiel. HID sú typom oblúkovej lampy, takže nemajú jemné vlákno, ktoré sa zahrieva. Namiesto toho sa svetlo vytvára prostredníctvom elektrického oblúka medzi dvoma volfrámovými elektródami umiestnenými v oblúkovej trubici.
Priesvitná trubica je naplnená plynom a soľami kovov. Plyn uľahčuje počiatočný zásah oblúka. Po spustení oblúka sa zahrievajú a odparujú soli kovov, čím sa vytvára plazma, ktorá výrazne zvyšuje intenzitu svetla produkovaného oblúkom. HID svetlá nepracujú priamo s nízkonapäťovým jednosmerným prúdom. Na zvýšenie napätia potrebujú zapaľovač a predradník. Väčšina moderných HID svetiel má zapaľovač a predradník zabudované v kryte svetla, ale niektoré terénne HID svetlá majú externe namontovaný zapaľovač a predradník, čo komplikuje inštaláciu.
HID svetlá majú oproti tradičným halogénovým svetlám mnoho výhod. Najdôležitejšie je, že HID svetlá sú približne 2,5-krát výkonnejšie ako porovnateľné halogénové svetlá. Dokážu vytvoriť biely horúci lúč, ktorý sa vyrovná slnečnému svetlu. Pri montáži vedľa seba sa rozsvietená 100-wattová halogénová žiarovka javí vedľa HID žltá a matná. HID tiež dosiahnu oveľa ďalej ako halogénové svetlo. Ďalšou výhodou svetiel HID je nízka spotreba energie. Vo všeobecnosti odoberajú o 60 % menej prúdu ako štandardné 100-wattové halogénové svetlo. Typické 12V 35-wattové svetlo HID odoberá približne 3 ampéry. Dve z týchto svetiel môžete veľmi ľahko pripojiť k spínaču v prístrojovej doske bez relé, hoci použitie relé je stále dobrý nápad.
Svetlá HID môžu znieť ako dokonalé terénne svetlo, ale majú aj niektoré nevýhody. Asi najväčšou nevýhodou HID je, že väčšina z nich sa po zapnutí nerozsvieti okamžite na plný výkon. Trvá niekoľko sekúnd, kým sa zapália. Lacnejšie svetlá sa zvyčajne zapaľujú pomalšie ako svetlá HID vyššej triedy. Ak sa neponáhľate, nie je to veľký problém. Vysokokvalitné svetlá HID s kovovými krytmi už nie sú také drahé ako kedysi, ale každé svetlo stále stojí 275 eur a viac. Lacné dovážané svetlá HID majú plastové kryty a zvyčajne sa dajú zohnať za približne 100 eur za kus. Zvyčajne nie sú také odolné a zle odolávajú poveternostným vplyvom, ale za cenu špičkových svetiel HID by ste ich mohli vymeniť niekoľkokrát.
LED
Ak ste ešte nevideli LED svetelnú lištu na vozidle Jeep alebo inom vozidle 4×4, pravdepodobne ste žili pod skalou. Popularita LED svetiel v posledných rokoch prudko vzrástla. Dôvodom sú ich kompaktné rozmery, odolnosť, dlhá životnosť, nízky odber prúdu a absolútny jas. Nemožno opomenúť ani skutočnosť, že mnohí ľudia si jednoducho myslia, že dlhé tenké svetelné lišty namontované nad čelným sklom vyzerajú cool. Dostupnosť nekvalitných dovážaných LED svetiel určite pomohla roznietiť oheň. Svetlá LED sú dvojvodičové polovodičové zdroje svetla. Svietia výlučne pohybom elektrónov v polovodičovom materiáli.
LED svetlá sú vo všeobecnosti mimoriadne odolné voči nárazom a vode. Ďalšou naozaj skvelou výhodou LED svetiel je, že mnohé z nich môžu správne fungovať na viacerých napätiach bez akýchkoľvek úprav. Podobne ako halogénové svetlá, aj LED svetlá sa dodávajú v niekoľkých rôznych výkonoch. Čím vyšší je počet wattov, tým sú svetlá jasnejšie. Nižšia kvalita svetiel má zvyčajne nižší výkon, preto sa nenechajte oklamať lacnejšou LED svetelnou lištou, ktorá vyzerá v podstate rovnako ako drahšia verzia. Všeobecne sa uznáva, že svetlá postavené s LED diódami Cree sú kvalitnejšie ako niektoré iné LED svetlá na trhu.
Tak ako všetky možnosti osvetlenia v teréne, aj LED diódy majú svoje nevýhody. Terénne LED svetlá sa zvyčajne skladajú z niekoľkých LED svetelných prvkov namontovaných na doske s plošnými spojmi. Každá LED dióda je navrhnutá tak, aby vydržala rovnako dlho ako štandardný tranzistor, čo znamená, že životnosť LED diódy prevyšuje krátku životnosť žiarovky o tisíce hodín. Ak však jedna z LED diód z nejakého dôvodu zhorí, uprostred LED svetla vznikne mŕtvy bod, ktorý sa nedá jednoducho opraviť. Cena LED svetiel sa pohybuje na rôznych úrovniach. Vzhľadom na ich univerzálnosť sa dodávajú v mnohých rôznych tvaroch a veľkostiach. Jedno interiérové LED svetlo môže stáť len pár dolárov a masívny 60-palcový svetelný panel vás môže vyjsť na 300 až 3 000 eur v závislosti od kvality, svetelného výkonu a ďalších funkcií.
Čo funguje najlepšie a kde
Ak ešte nie ste úplne zmätení, ktorý dizajn svetla je pre vaše použitie najlepší, pomôžeme vám zjednodušiť proces výberu. Pri výbere svetiel zvážte teplotu farieb. Teplota farieb sa meria v stupňoch Kelvina. Naše oči vidia najlepšie na poludnie za slnečného dňa, čo znamená teplotu farby 5 000 K. Terénne svetlá s farebnou teplotou 5 000 K výrazne znižujú únavu vodiča a zvyšujú rozpoznateľnosť terénu v noci. Halogénová žiarovka s výkonom l00 wattov má farebnú teplotu 3 000 K. Svetlá HID majú zvyčajne farebnú teplotu 4 000 – 5 000 K, zatiaľ čo svetlá LED zvyčajne vytvárajú farebnú teplotu 5 000 – 6 000 K. Teplota 3 000 K je žltkastá, teplota 5 000 K je jasne biela a 6 000 K je modrastá. Svetlá s teplotou 4 000K-6 000K poskytujú najlepšie svetlo pre väčšinu terénnych aplikácií.
Na základné nízkonákladové nočné jazdenie na kolesách je ťažké prekonať jednoduché halogénové terénne svetlo. Hoci, ak sa pozeráte na špičkové halogénové svetlá, môžete rovno šliapnuť do nízkorozpočtových HID. Zapojenie HID bude zvyčajne oveľa menej zložité na inštaláciu, pretože HID odoberajú menej ampérov. Jasnejšie svetlo, ktoré HID poskytujú, bude ďalším bonusom. Jediným skutočným dôvodom, prečo zostať pri halogénovom svetle, je, ak sa vám jednoducho vzhľad konkrétneho modelu páči viac ako niektorý z dostupných HID.
HID skutočne zažiaria pri osvetlení na dlhé vzdialenosti. Ak cestujete vysokou rýchlosťou v teréne, HID môžu byť pre vás tou najlepšou voľbou. Dolár za dolár, HID vo väčšine prípadov dosiahne ďalej do tmy ako porovnateľné LED svetlo. Existujú LED svetlá, ktoré sa vyrovnajú HID svetlám a presahujú ich dosah. Spotrebujú však oveľa viac energie a sú podstatne drahšie ako nízkonákladové HID. Vďaka nízkemu odberu ampérov menších LED svetiel sú skvelou voľbou pre svetlomety. Nízkopríkonové LED svetlá možno nechať zapnuté dlhší čas bez opätovného spustenia motora alebo vybitia batérie, vďaka čomu sú ideálne na použitie ako táborové alebo skalné svetlá pri jazde na kolesách nízkou rýchlosťou a pri nočných opravách ciest. Ak sa vám jednoducho páči vzhľad svetelných panelov LED, vaše rozhodnutie je už urobené – v skutočnosti nie je k dispozícii porovnateľne tvarované halogénové alebo HID svetlo.
Spoločnosti ako Baja Designs (bajadesigns.com), Rigid Industries (rigidindustries.com), Warn (warn.com) a mnohé ďalšie ponúkajú LED svetelné lišty rôznych dĺžok v rovných, zakrivených a viacradových modeloch, ktoré pomáhajú rozptýliť svetlo tam, kde je potrebné. Mnohé z dlhších modelov sú vybavené reflektormi aj bodovými svetlami, ktoré osvetľujú cestu vpredu a po stranách vášho vozidla 4×4.